Tanítási filozófiám
Ha arra gondolok,
milyennek képzelem el magamat tanárként, egy határozott, karizmatikus embert
látok, aki magával tudja ragadni magyarázatával a gyerekek figyelmét.
Lelkesedésével motivál, pozitív példaként áll az osztály előtt. Megmutatja,
hogy tanulni, tudni élvezetes és jó dolog.
Ha a tanítási filozófiámra
gondolok, sehogy sem tudok elvonatkoztatni a magyartanári feladatoktól. Magyartanárként fontos feladatomnak tartom
majd azt, hogy a tanulók műveltségét, intelligenciáját fejleszthessem. Az
irodalom, a művészetek az a terület, ahol a diákok rálátást kaphatnak az egész
világra. Szeretném, ha nyitottak lennének, érdeklődőek, más szempontokat is
figyelembe venni tudó, gondolkodó, értelmes felnőttek.
Ehhez elengedhetetlen,
hogy a diákjaimat partnerként kezeljem. Ez azonban nem egyenértékű azzal, hogy
ne tanári szerepben lássanak. Nem. A tanáruk leszek, nem a haverjuk, ennél
fogva szeretném, ha tiszteletet adnának. Az, hogy én tanár vagyok, ők pedig
tanulók, nem zárja ki azt, hogy meghallgassam és meg is halljam a véleményüket.
Szeretném, ha bátran mernének véleményt nyilvánítani, kételkedni, vitázni, az
álláspontjukat megvédeni, ha szükséges.
Egy magyartanár dolga az is, hogy bíztassa, megfelelően támogassa ebben
a diákokat.
Tanárként nagyon fontos,
hogy felkeltsük a tanulók érdeklődését a tantárgyunk iránt. Meg kell nekik
mutatnunk a tárgyunk érdekes oldalát, amiért mi is beleszerettünk, amiért
tanítjuk. Persze a sok kötelező dolog mellett talán nehéz meglátni az élvezetes
és könnyebb oldalát, de meg kell próbálnunk őket motiválni a tanulásra. (A
motiváció kérdésében is vannak elképzeléseim, nem tudom, mennyire lehet majd
megvalósítani ezeket. Szeretném például, hogy ne csak a külső motiváció, a
jutalom, a jó jegy miatt olvassanak el 1-1 olvasmányt, hanem azért, mert
érdeklődnek, mert saját maguk is választják.)
Nem szabadna szem elől
téveszteni továbbá a hatékonyság kérdését. Mitől leszek hatékony és mitől lesz
hatékony az órám? Eredményes tanár leszek attól, hogy ha minden diákom 5-ös?
Talán. De nem biztos, hogy a jó osztályzat jó hangulatot, lelkesedést és
hozzáértést takar. Nem szeretném, ha a diákjaimra nyomás nehezedne, és csak
félelemből, szorongásból teljesítenének. Nem minden az osztályzat, nem minden
egy jó pontszámú felvételi. Ha egy tanulóm megbukna, de sikerülne vele az
olvasást megszerettetni, már nem lennék elkeseredve, hiszen később sokkal
hasznosabb lesz számára az, hogy például a tervező asztal és számológép mellől
felállva pihenésképpen elővegyen egy regényt, mint hogy egész életére
viszolyogjon az irodalomtól, a művészetektől, mint valami kötelező és nehezen
lenyelhető dologtól.
Egy szóval, tanítási filozófiám, hogy hassunk a tanulók életére. Legyen meghatározó a munkásságunk, szolgáljunk példaként és adjunk nekik lehetőséget arra, hogy annyira megszerethessék tantárgyunkat, mint ahogyan mi is szeretjük. Remélem, ezt a szeretet ki tudom majd fejezni, át tudom adni és érvényesíteni tudom a leginkább ellenálló osztályban is.
A szófelhő a www.tagul.com oldal alkalmazásával készült.
Kép forrása: http://www.stevenlin83.com/teachersfreepress/wp-content/uploads/2013/05/Teaching-A-work-of-heart.jpg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése