Bemutatkozás

Kezdés

Vereckei Réka vagyok, az ELTE tanári MA-s hallgatója magyar és német szakon.
Ennek a blognak a segítségével fogom létrehozni a digitális portfóliómat.

Pár sor rólam:

2011-ben érettségiztem a tatai Eötvös József Gimnáziumban. Magyar szakra készültem, de az utolsó pillanatban mégis germanisztikára adtam be a jelentkezésemet, a magyar szak pedig a minorba szorult.
Nem akartam tanár lenni, teljesen kizártnak tekintettem ezt a pályát, a családban több pedagógus van... (Láttam elrettentő példájukat.) Aztán azt a 10 kreditet valahogyan fel kellett használni, gondoltam, miért ne, legyen a pedagógia modul. És a pedagógia és pszichológia megtetszett. Rájöttem arra, hogy a tanár feladatai nem érnek véget azzal, hogy "leadják az anyagot". Fontos szerepük van a diákok nevelésében, formálásában. Példaként kell állniuk, akit a diákok követhetnek. Ez egy olyan szakma, ami sosem ér véget, ami sosem unalmas, ami napról-napra változik, és rengeteg lehetőséget rejt.
Ezért választottam -barátaim megdöbbenésére- mégis a tanári pályát 2014- tavaszán. Mert szeretném megvalósítani és megtapasztalni mindazt, melyet a pedagógiai és pszichológiai tanulmányaim során megismerhettem. Megtapasztalni a tanulók sokféleségét és egyéniségét. 


Motivációm némettanárként:

A némettanárok feladata és jelentősége talán napjainkban még inkább fokozódott. Gyakorlatias szemmel nézve a német nyelv „jó befektetésnek” bizonyul a jövőre nézve. Egyre több munkahelyen elvárás a német nyelvtudás, nyelvvizsga nélkül diplomát sem lehet szerezni. Mivel a nyelvtanulás elsődleges színtere a középiskola, ezért igen nagy felelősség nyomja a nyelvtanárok vállát. Az egyetemek elvárják ugyan a nyelvvizsga meglétét, de a legtöbb esetben ehhez nem nyújtanak segítséget. Talán jogosan, hiszen a középiskolában kötelező a nyelvóra. Azonban ennek sikere – mivel az idegen nyelv az egyik olyan tantárgy, melynek színvonala sokban a pedagóguson múlik - a tanároktól függ. Tapasztalataim azt mutatják, hogy ahol a diákok szívesen járnak órára és jó hangulatban, de megfelelő fegyelemmel folyik az oktatás, ott egy nyelvet is könnyebben lehet elsajátítani. Fel kell hívni a tanulók figyelmét arra, hogy egy idegen nyelv új távlatokat nyithat, és számtalan lehetőséget rejt.  Elég csak a legegyszerűbb példára gondolni: nyaralás alatt elengedhetetlen a nyelvtudás. Hogyan is lehetne szobát foglalni vagy útbaigazítást kérni egy idegen országban magyarul? Sok helyen olvasható, hogy az internet ma már átveszi a nyelvtanárok helyét. Persze, az internet sokban könnyíti a nyelvtanulók helyzetét, végtelen tanulási lehetőséget kínál. Azonban egy tanár motivációja úgy gondolom, pótolhatatlan. Nem elég szavakat és nyelvtani szabályokat magolni, a nyelvtanulás ugyanis nem csak erről szól. Egy nyelvtanárnak ott kell lennie, amikor érthetetlenné válik a ragozás, elveszünk a részletekben – a német nyelvben ez nem példa nélküli -, és legszívesebben feladnánk. Továbbá az interkulturális ismeretek kiemelkedően fontosak lehetnek egy- egy nyelv elsajátítása közben. Sajnos a középiskolai tanulmányaim során sosem volt hasonlóban részem, pedig meggyőződésem, hogy pontosan ez az, mely a tanulást érdekesebbé teszi. Nem csak a „hogy mondják ezt németül?” a fontos kérdés, hanem az is, hogy hogyan mondják például a fiatalok, mi a szokás egy asztaltársaságban, mik az elvárások Németországban és mik Svájcban. A sort a végtelenségig lehetne folytatni, a lényeg, hogy az idegen nyelvet egy kissé „élőbbé” tegyük a tanulók számára és arra sarkalljuk őket, hogy érdeklődjenek más kultúrák iránt is.

Motivációm magyartanárként avagy 
:





Manapság sokat hallani arról, hogy a gyerekek (és a felnőttek) nem olvasnak eleget, nem tájékozódnak, s az általános műveltség fogalma egyre kisebbre és kisebbre zsugorodik. Meg vagyok győződve arról, hogy egy jó pedagógusnak ezen ismereteket is át kell adnia a tanulóknak, mivel ma már sajnos erre csak az iskolában van esély. A gyerekek ismereteit nem csak a tananyag keretein belül szeretném bővíteni, intelligens, a világra és kultúrára nyitott embereket szeretnék nevelni.
Természetesen német – és magyartanárként erre csekély idő adatik, azonban biztos vagyok abban, hogy egy tájékozott és értelmes pedagógus akkor is példaként szolgálhat, ha ezt nem explicit módon teszi. A humán tantárgyaknak nagy jelentőségű feladata lenne többek között az, hogy a fiatalok, tinédzserek figyelmét felhívja az olvasás és a művészetek fontosságára. A mai világban gyakran hallani, hogy a gyerekek csak azt tartják hasznosnak és megtanulandónak, melynek azonnali és kézzelfogható eredménye, haszna van. A média által sugárzott világkép is ezt erősíti. Azonban éppen ez a látszólag „hasztalan” és nem jövedelmező terület az, mely emberré tesz bennünket.
Elengedhetetlen az is, hogy a diákok magukénak tudhassák az elmúlt idők művészetét és kulturális örökségét is. Úgy gondolom, a mai világunk megértéséhez ez mindenképpen szükséges. Szeretném, ha a tanulóim érdeklődnének mind a régi és klasszikus, mind a mai magyar irodalom iránt. Az olvasás olyan lehetőségeket és távlatokat nyithat meg, melyek egy szépirodalmat nem olvasó ember számára elképzelhetetlenek. Szeretném, ha a diákjaim megértenék, hogy a világ, melyben élünk, csak egy apró morzsája a „nagy egésznek”.
Pár gondolat az olvasás hasznosságáról, melyeket érdemes megfontolni:
http://pozitivnap.hu/kultura-es-szorakozas/10-dolog-amit-akkor-tapasztalsz-meg-ha-egyre-tobbet-olvasol

Sajnos egyre több hallgatótársam becsmérli le a pedagógiai hivatást, országunkban egyre kevésbé tartozik az egyetemisták által áhítottak közé. Társadalmunk sajnálatos módon lekezeli, nem becsüli a pedagógusokat, ez a terület financiális helyzetén is meglátszik. Remélem, hogy a jövőben ez a kép átalakul, és az emberek belátják azt, mennyire fontos az oktatás szerepe egy állam és egy társadalom életében. Hiszen mire lehetne alapozni, ha nem a fiatalkorban megszerzett tudásra?
Tanárként szeretnék egy jobb generáció nevelésében részt venni. Szeretném, ha nem csak az anyagi javak jelentenének örömet a számukra. Szeretném megmutatni, hogy a mi világunk csak egy apró morzsája az életnek. Szeretnék nyitott és a kultúrára érzékeny tanítványokat útjukra bocsájtani. 


Képek forrása: 
http://educationcareerarticles.com/wp-content/uploads/2015/02/History-of-Literature.jpg
http://indulgy.ccio.co/i2/vF/VC/209347082648031351aFSMY9Dsc.jpg

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése