Közösségi könyvjelzők (Diigo) tanulási alkalmazása magyar nyelv és irodalom órán
1. 11.osztály, téma: Ady Endre
A diákok 4 csoportot alkotnak, a csoportok 1-1 táblagépet vagy számítógépet kapnak. Ezeken az eszközökön kell meghatározott altémák után az interneten kutakodniuk. Az internetes eszközök állomásokként működnek, melyek között a tanulók mozognak, a végén mindenki minden állomásra eljut.
Az 1. állomáson Ady verseit keresik meg az interneten. A 2. állomáson Ady életrajzi adatait gyűjtik össze. A 3. állomáson Ady és a Nyugat kapcsolatát keresik meg. A 4. állomáson pedig Ady szerelmeinek néznek utána. Az információkat egy előre létrehozott Diigo felületen gyűjthetik össze. El kell látniuk az oldalakat a megfelelő címkékkel (pl. az életrajzosok az "életrajz"-zal).
Miután egy állomáson végeztek, tovább mennek a következőre, ahol áttekintik az addig gyűjtötteket, s ezeket kiegészítik, ellenőrzik, reflektálnak, hasznosak, helytállóak-e az összegyűjtött honlapok.
Az óra végén közösen megbeszéljük a 4 csapat együttes eredményeit. Az oldalakat ki lehet vetíteni, együtt is megnyitni.
2. 11.osztály, téma: Ady Endre
Összefoglaló órán Ady Endre költészetének témáit tekintjük át. A diákok már minden verset, témakört ismernek, ami a feladat elvégzéséhez szükséges.
Egy előre elkészített Diigo felületen összegyűjtve verseket látnak a tanulók. Ezekhez a könyvjelzőkhöz páros munkával megfelelő címkét és leírást kell rendelniük. (ehhez szükséges, hogy minimum kettesével használhassanak egy táblagépet vagy számítógépet). pl. magyarság-versek címke + a leírásban rövid jellemzők felsorolása
3. 9.osztály, téma: Shakespeare drámái
Az osztály csoportokban dolgozik. Mindegyik csoport egy-egy címkét kap, ezekhez kell megfelelő oldalakat találniuk. A címkék lehetnek: királydráma, tragédia, komédia. Három csoport e három kategóriát kapja meg. A feladatuk, hogy e címkéknek megfelelően keressenek az interneten Shakespeare drámákat, majd rendeljék hozzá a létrehozott Diigo-címkéket.
4. 12.osztály, téma: szóképek, alakzatok
Érettségi tétel kidolgozásában segíthet ez a feladat. A diákok az interneten verseket keresnek, ez lehet bármi. Dolgozhatnak csoportban vagy önállóan is. A verseket ezután elmentik egy erre létrehozott Diigo csoportban. A következő feladatuk az, hogy a versekhez címkéket rendeljenek. A címkékből ki kell derülnie, van-e valamilyen szókép vagy alakzat az adott versben. Pl. ha van benne metafora, akkor hozzá kell rendelniük a "metafora" címkét. Ezután a csoportok/párok kicserélik egymással a verseiket, melyekhez már hozzá vannak rendelve a megfelelő címkék. A következő lépés, hogy a másik által meghatározott szóképet vagy alakzatot meg kell találni a versben. Ezt kijelöléssel vagy sticky note-tal tehetik meg.
A megoldásokat közösen ellenőrizzük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése